Nyheter

Om försäljning

Försäljning kan i korthet beskrivas som ett köp där en vara byter ägare eller en tjänst utförs i utbyte av pengar. Det låter kanske inte så komplicerat och är som oftast inte det när det finns ett gemensamt intresse av ett utbyte. Idag handlar vi mer än vad vi egentligen är i behov av, kläder vi aldrig använder, skivor vi aldrig lyssnar på, gardiner som aldrig kommer upp. Allt detta har en gång funnits till försäljning där vi har sett möjligheten att ingå i ett köp. Att detta köp inte blev ett lyckat kanske vi inte bryr oss så mycket om, för vi är inte ensamma om att överkonsumera saker, de flesta är rätt duktiga inom den grenen. Men hur lyckas vi gå på all försäljning, hur kommer det sig att vi plötsligt känner ett behov av en sak så starkt att vi bara måste ha den? När det kommer till försäljning är marknadsföring a och o, genom att först skapa ett behov för att sedan kunna erbjuda en tillfredsställelse i form av en vara är den viktigaste av marknadsstrategier. En lyckad försäljning är en försäljning där kunden känner sig nöjd med sitt köp.

Kundfrågor

Bäst vore det om kunden till och med var tacksam för möjligheten att få tillgång till varan. Helt beroende på vad för typ av vara eller tjänst kan man utforma en både kortsiktig och långsiktig strategi genom att analysera sin målgrupp. Försäljning är en konst, eller kanske rättare sagt en spel där varje drag är lika viktigt för slutresultatet. Psykologi är högst närvarande när det kommer till att lära sig försäljningsknepen, du måste helt enkelt på förhand kunna se vilka konsekvenser dina drag kommer att medföra. Idag finns det en drös av utbildningar inom försäljning med varierande kvalité givetvis. En god säljare bör dock vara utrustad med en stor socialkompetens och förmåga att läsa beteenden för att kunna handla utefter den aktuella situationen. Därför krävs det att säljaren besitter kunskap och är utrustad med alternativa strategier passande för olika situationer. Den kunskapen finns till försäljning, vi kan kalla det försäljning till försäljning.